fredag 15. mai 2009

ABC i Ord og Bilder - K


K står i dag for kanin!
Her for noen måneder side gikk jeg hen å kjøpte en kanin til min sønn. En nydelige liten dvergvedder med stamtavle og greier. Det var en liten guttekanin og vi har døpt ham Stanley.


Nå viser seg forøvrig at lille Stanley ikke er helt som andre kaniner. Han er usedvanlig tam. Oppdretteren har nok gjort noe litt ekstra med han her, for noe mer tillitsfullt skal man lete lenge etter.
Hvis været er dårlig er han del inne på kveldstid. Da er det ikke uvanlig at han sovner på rygg i fanget mitt. Og da mener jeg sovner. Han til og med drømmer og greier!
Min sønn er jo begeistret han og, men ikke sånn som jeg. Jeg fyker ut i buret til ham hver morgen for å sette han ut i luftegården et par timer før jeg må på jobb.


Han er også stadig med på tur. Han kan gå løs hvor som helst og han stikke ikke av. Når han er med i bilen sitter han sammen med ene hunden i buret hennes. Da er han gjerne helt våt når vi kommer frem, for tispen min vasker ham hele veien. Det ser forøvrig ikke ut til å plage ham!


Nei, denne lille karen har virkelig smeltet mitt hjerte! ;)

Litt kaninfakta får jeg ta med;
Kaniner er populære kjæledyr og husdyr, og det fins en rekke forskjellige raser. Angorakaninens pels er også av interesse innen tekstil.
Kaniner er som oftes lette å passe på, og krever ikke for mye stell. De fleste kaniner kan fort bli gode i å hoppe. Kaniner under tre måneder skal ikke begynne med hopping, heller ikke gravide eller syke kaniner. Kaniner kan bli ca.6-13år. Kaniner er sosiale dyr, og har behov for omgang med andre individer.
De enkelte rasene skiller seg særlig fra hverandre ved pelsfargen, tegningene i pelsen og hårlengden. Et unntak er dvergvedderen som har hengeører. Noen av de mest kjente tamme kaninrasene:
Dvergvedder, Hermelin Angora, Belgisk kjempe, Engelsk vedder, Fransk vedder, Hollender Løvehode, Rex, Hvit Land, Belgisk hare, Dverghare, Thyringer, Stor Sølv, Alaska , Italiensk angora .

For flere "Ord og Bilder" på K, kikk innom Petunias sider.

24 kommentarer:

  1. Så utrolig koselig da gitt, med et lite kjæledyr på fanget :-)

    Hadde en gang en kanin jeg også, i en alder av 14, en belgisk kjempe, som ble oppkalt etter engutt i nabolaget pga en forelskelse!! så tenk deg en kjempekanin med navn Sverre Morten..., herre jemini!!

    SvarSlett
  2. Tydelig at dere har et helt spesielt forhold, så veldig koselig! Tydelig at det er en helt spesiell kanin, også. Ha ei fin helg!

    SvarSlett
  3. Herlig! Stanley virker som en spesiell og god herremann :-)
    God helg og god 17.mai :-)

    SvarSlett
  4. Det er koelig med kjæledyr. Kaninen din var veldig søt da og det er godt med en som setter pris på kos og er så tillitsfull.
    Ønsker deg god helg og en fin 17. mai :0)(0:

    SvarSlett
  5. en kanin + en kanin = veldig mange kaniner, eller tar jeg feil? :-)

    SvarSlett
  6. Ååå..så søt kanin! Nå savner jeg våre som dessverre døde i fjor. Den ene var skikkelig godkompis med hunden vår også;)
    God helg og god 17. mai!

    SvarSlett
  7. SKJønner jo at du er helt bergtatt av den sjarmøren der:) Nabo ungene fikk seg kanin for noen år siden,og det var mora der i huset også som forelska seg mest:) Det blir ofte sånn:) Kos deg med Stanley:)

    SvarSlett
  8. For en skjønn kanin! Hadde kaniner da jeg var lita, men da bodde vi litt mer landlig....
    Ha en fortreffelig helg og 17.!

    SvarSlett
  9. Han var jo en riktig skjønning:)
    Min datter hadde kaniner da hun var liten, og de ble kost med kjælt med i lange baner. Men de var nok ikke så tamme som Stanley.Hun hadde bånd på dem når de gikk tur, ellers ville de nok ha stukket over i naboens grønnsakshage.

    SvarSlett
  10. Så herlig da, Linda! Jeg bare digger dyr som er litt sånn utenfor det normale for sin art. Kanskje den tror den er en katt? Har den gått mye sammen med katter der den kommer fra?
    Vi har hatt kanin vi også for lenge siden, men det var "bare en kanin"!
    K for kanin er jo kult!

    Skal dere på Nesttun den 17. da?
    Med 17. mai toget? Da sees vi kanskje der!
    Ha en flott 17. mai:)

    SvarSlett
  11. Så skjønn han stanley er..har selv haftt kanin når jeg var liten...svart og hvit med en svart prikk på det hvite..derav navnet prikken.
    Men så tillitsfull og rolig som dere stanley er var han ikke.
    Ha en flott fredag og kos dere på 17 mai.

    SvarSlett
  12. Så nydelig han er! Og dette høres jo bare sååå koselig ut, for en herlig kanin du har fått deg. Ha en fin 17.mai!

    SvarSlett
  13. Hyggelig med dyr, og enda hyggeligere er det når en kanin er så tam som det. Enhver kanin eiers store drøm :) Flott innlegg om Kanin.

    SvarSlett
  14. Det var en usedvanlig flott kanin. og den er nok usedvanlig tam også, jeg har aldri hørt om noe lignende :)

    SvarSlett
  15. flott løsning og et nydelig bilde

    SvarSlett
  16. Kaniner er herlige og dette var jo en riktig sjarmør da!

    God 17mai-helg!

    SvarSlett
  17. Så moro å ha fått den så tam, da er det jo moro med dyret! Fint navn på han også. Og herlig bilde!

    Ha en fin 17.mai helg :)

    SvarSlett
  18. Kaniner är ett underbart djur!

    SvarSlett
  19. Vi hadde også en dvergvedder. Det var mens min datter var en liten jente, og de to lå ved siden av hverandre på gulvet og så på barne-TV hver eneste dag. Ofte sovnet de begge to der de lå og koste seg sammen. Kaniner er absolutt noen trivelige dyr. De eneste problemene vi hadde med vår kanin var at han spiste av frynsene på de persiske teppene og jeg har ikke tall på hvor mange ganger jeg måtte bytte ut antenneledningen.
    Uansett var han en eiegod liten tass :)

    SvarSlett
  20. Kanin - så søte og vanligvis så rolige - selv da våre katter oppdaget naboens kanin i vår sommerhage.

    Herlig innslag

    ha en flott 17. mai

    SvarSlett
  21. Kaninen deres høres jo helt super ut! Skulle jeg hatt kanin, skulle den vært så snill!

    Jeg ønsket meg veldig kanin når jeg var lita, fikk bare katt. Og nå er jeg jo voksen og kan bestemme selv. Men her sitter jeg dyreløs. Hm... :)

    SvarSlett
  22. Jeg viste ikke at kaniner kunne bli så tamme, det hørtes riktig koselig ut!

    SvarSlett
  23. Så kjønn kanin...Hadde kaniner når vi var liten... de var så helrige...
    God 17 mai...

    SvarSlett
  24. Haha, ja de ungene de ungene. Men man trenger ikke være 8 for å se ned når man går forbi den der. Den er rimelig frodig og der er damene utenfor teateret også.
    Du kan jo lese her hva mine håpefulle har sagt i lignende anledninger. Sant skal sies at minstemann er langt mer blyg nå:)

    SvarSlett