søndag 2. november 2008

Fototriss - Kirker

Hm..fant ikke mange kirker i bildesamlinger min. Den eneste var denne, Fantoft Stavkirke som brente ned den 6.6.92 kl. 0600. Ja, motivet var satanistisk, og han som gjorde det het Varg Vikernes, eller "Greven" som han ble kalt. Kirken ble umiddelbart rekonstruert og gjenoppbygget identisk slik som den var.


Spesiell siluett. Man kan lett se for seg dramatikken under brannen.


Taket på kirken. Det må ha tatt sin tid å lage det.. :)



Her kan du se flere kirkebilder på Fototriss

34 kommentarer:

  1. underbara bilder ... speciellt närbilden på taket!

    Trevlig fortsatt söndag!

    SvarSlett
  2. Jag fastnade för bild nummer 3!
    Härlig bild!
    Ha en skön söndag!

    SvarSlett
  3. Vilken kyrka! Så bra att den byggdes upp igen! /Anette

    SvarSlett
  4. Vilken enormt vacker Kyrka, bild nr. 3 blev favorit.

    mvh //annette

    SvarSlett
  5. Oj, vilken kyrka och vilket tak!!!

    SvarSlett
  6. Vilken fantastisk kyrka. Den tredje bilden blir min favorit hos dig.
    Kramis

    SvarSlett
  7. Hei.
    Ei flott kirke som blev utsatt for det verste av härverk. Nydelige bilder.
    Synne.

    SvarSlett
  8. Vilken tur att du ville dela med dig av dessa kort av en unik kyrka (byggnad)

    SvarSlett
  9. Mycket vackert! Ha det bra.

    SvarSlett
  10. Slike bygg er meget vakre. Og som du skriver så tok det sikkert laaaang tid å bygge dette før i tiden. Men de hadde vel nok arbeidskraft og god tid den gangen. LItt annerledes nå, selv om vi ha makanisert hjelpeutstyr :-)
    Ha en fin søndag

    SvarSlett
  11. Jättefina bilder. Min favorit är bild nr ett.

    SvarSlett
  12. Vilken spännande kyrka! Mycket vacker! Närbilden på taket, vilket hantverk!
    Roligt att få se en norsk kyrka!

    SvarSlett
  13. Vilka fina bilder. Jag föll också för närbilden på taket. Ursnyggt!

    SvarSlett
  14. Härliga foton du har tagit!! Gillar den sista bäst!! Ha det jättegott!

    SvarSlett
  15. Riktigt härliga bilder. Favorit blir den sista. "Greven" inspirerade två personer att bränna ner en kyrka på 90-talet här i sverige

    SvarSlett
  16. Norska träkyrkor är något speciellt!

    SvarSlett
  17. Bild nummer 3 gillar jag mest!

    SvarSlett
  18. Bild nummer tre blev min favorit!

    SvarSlett
  19. Vilka härliga bilder och vilket fantastiskt sätt att bygga en kyrka på.
    Jag gillar första bilden bäst där man ser siluetten av kyrkan.

    Mvh
    Eva//Vad ögat ser

    SvarSlett
  20. vilken häftig och ovanlig kyrka... den ger inget milt uttryck direkt...

    SvarSlett
  21. Fina foton alla tre - sista bilden blir min favorit.
    Ha en fortsatt fin söndag!

    SvarSlett
  22. Väldigt fina bilder, jag tycker mest om den första, den ge en verklig ehlt annarlunda intryck av det vad vi känner här ifrån kyrkor. Hälsningar / ela

    SvarSlett
  23. Vilken mysig kyrka! Ser lite hednisk ut. Favoriten blir bild 3. :)

    SvarSlett
  24. Vilken fantastiskt vacker kyrka.. samisk kultur tycker jag är alldeles speciellt vackert.. =).. ha det gott..Monica

    SvarSlett
  25. Vilken fascinerande, annorlunda & vacker kyrka! Favoriten blir nog första bilden. Ser mäktig & kinesisk ut på de bilden! :-) Hoppas att du får en bra vecka!

    SvarSlett
  26. Verkligen maffig kyrka. Vilket jobb det måste ha varit :-o

    SvarSlett
  27. Vilka härliga bilder. Gillar speciellt den tredje bilden :)

    SvarSlett
  28. Vilken läcker kyrka! Den första bilden med det spretande taket gillar jag bäst.

    SvarSlett
  29. Din första kyrkobild.. siluetten blir min favorit.. gillar:-)

    SvarSlett
  30. Snygga bilder på en annorlunda kyrka.
    Gillar takbilden bäst.
    /Zippo

    SvarSlett
  31. Vackra bilder. Märkligt med folk som Greven som får för sig att de ska bränna ner byggnader som det ligger så mycket arbete bakom.

    SvarSlett
  32. Jättefina bilder och närbilden på taket får abolut min röst=) Intressant!! För hu ofta ser man ett kyrktak i närbild...Höjdrädd é man oxå;)

    SvarSlett
  33. Jag fastnade för den första bilden även om dom var väldigt fina alla tre! /maria_6909

    SvarSlett